Varför doftmarknadsföring?
EFFEKTEN • STUDIER
University of Paderborn
”Systematisk doftmarknadsföring har en positiv effekt på varje psykografisk nivå och är ett lämpligt sätt att nå en omsättningsökning under längre perspektiv.”
Efter en långtidsstudie om doftsättning av säljutrymmen i ett av Europas största varuhus, under tiden 01.07.1998 – 31.12.1998 i fyra av dess avdelningar. Följande resultat visades upp efter undersökningen.
• 47 % av kunder upplevde att sortimentet och butiken i sig blivit mer intressant.
• Personalen visade sig vara 39-59% mer kompetenta och vänliga
• 27 % upplevde butiken mer ren och fräsch
• Koncentration hos kunderna ökade med 18 % • Vistelsetiden i lokalerna ökade med 14 %
– Dr Anja Stöhr (1998), Resultaten från ett fältexperiment, University of Paderborn.
Brand Sense
Skapa kraftfulla varumärken genom känsel, smak, lukt, syn och ljud. ”Rolls Royce sprutar ”läderlukt” i sin nya Silver Cloud-modell eftersom modern läderframställning gör att skinnklädseln inte längre luktar som den gjorde när den första modellen kom 1965.”
”Sjuttiofem procent av de känslor vi genererar dagligen påverkas av lukten. Bredvid syn, är det den viktigaste känslan vi har.”
– Martin Lindström | Brand Sense
Research Foundation Chicago
”En sportbutikskedja ökade sin omsättning med 6% genom användning av dofter. Tiden som kunderna spenderade i butiken kunde ökades med hela 18%.”
I två identiska försäljningsrum såldes samma Nike sportsko. Ett av försäljningsrummen var doftsatt (med en vanlig parfymdoft). 35 testpersoner valdes ut och de tvingades se produkten i 30 sekunder i varje rum utan information om testet. Det ena rummet var doftsatt det andra inte. I intervjun som följde svarade 84% av testpersonerna att de hellre skulle köpa skon från doftande rummet. 16% svarade att de skulle köpa skon från oparfymerade rummet. Skorna i doftande rummet var även uppskattade till ett 10% högre pris av de människor som frågades. –
Dr AR Hirsch (1990) Research Foundation Chicago, Resultat från ett fältundersökning av lukt och smak behandling.
Oxford Journals
”Det viktigaste resultatet av denna forskning ligger i att utveckla en multisensorisk varumärkesupplevelse inom en SM-modell. Resultatet fyller en viktig lucka i marknadsföringens litteratur och forskning och betonar behovet av att ompröva konventionella marknadsföringsmodeller. Denna forskning öppnar möjligheter för chefer att identifiera känslomässiga / psykologiska kopplingar i att särskilja och positionera ett varumärke som en bild i det mänskliga sinnet.”
– Sakamoto, (2006) Oxford Journals | Life Sciences & Medicine | Chemical Senses
Yale University
”Spridningen av lavendel under raster på jobbet har visat sig förhindra försämring av arbetsprestationen.”
Stephen Warrenburg (IFF) Gary E. Schwartz (Yale University)
Vill Du Veta Mer?
LÅT OSS BERÄTTA FÖR ER OM VARFÖR DOFTMARKNADSFÖRING FUNKAR!
Så fort vi har fått in all information från er så hör vi av oss så fort vi kan, vår svarstid är inom 24 timmar alla dagar utom helgdagar. Vid brådskande ärenden hör gärna av er per telefon på 08-448 81 82.